Ik heb jarenlang met veel plezier voor Coca-Cola mogen werken. Een mooi merk dat door de jaren heen keer op keer wist te verrassen waar het ging om beleving en activaties: de introductie van Coca-Cola Zero, festivalactivaties en de groei van merken als Aquarius en Chaudfontaine. Maar ook voor een merk als Coca-Cola zijn de tijden veranderd en daar hebben ze het knap lastig mee. De happiness van Coc-Cola wordt al een tijdje overschaduwd door de bijdrage die het merk levert aan de plastic soup. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind, dus het is niet onbegrijpelijk dat een van de grootste merken ter wereld in de hoek zit waar de klappen vallen. De vraag is hoe een merk als Coca-Cola hier mee omgaat.

Ik zie al enkele maanden uitingen voorbij komen van Coca-Cola met als boodschap: “please help us recycle”. Een nette manier om te zeggen dat je zelf de wereld overspoelt met plastic en dan een ander vraagt om je rotzooi op te ruimen. Natuurlijk hoor je je eigen afval in de afvalbak te gooien, maar om daar dan op gewezen te worden door de partij die – als we Greenpeace mogen geloven – verantwoordelijk is voor 12.000 ton aan plastic flessen per jaar, is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. En dan hebben we het alleen over Nederland hè. Op jaarbasis gaat het wereldwijd om maar liefst 110 miljard plastic flessen(!).

coca-cola, please help us recycle campagne is niet genoeg

Dat is toch wel een serieus plastic soepje. Toch eens kijken op die site “Help us recycle” want een grote partij als Coca-Cola is ongetwijfeld ook wel wakker geworden en is natuurlijk naarstig op zoek naar alternatieve verpakkingen waarbij anderen vragen om jouw rotzooi op te ruimen gewoon even een tussenoplossing is. Er zijn namelijk al talloze mogelijkheden voor afbreekbare flessen op basis van bamboe, PHA (polyhydroxyalkanoate) of zelfs papier. Die zullen weliswaar wat meer kosten, maar zorgen er wel voor dat je als grootste frisdrankproducent even aan de wereld laat zien hoe je je verantwoordelijkheid neemt. En als die alternatieven nog niet goed genoeg zijn, dan heb je natuurlijk al lang een of ander fonds opgericht dat investeert in een mogelijke oplossing.

De boodschap op de site helpusrecycle.nl is echter teleurstellend en ook eigenlijk wel een beetje lachwekkend:
 

“We streven er naar dat in 2025 al onze verpakkingen terugkomen, zodat wij ze kunnen recyclen.”

 
Serieus, is dat je plan, je ambitie als groot merk? Je gaat dus niet de bron aanpakken, namelijk je eigen plastic-productie, maar je zegt dat je ernaar streeft dat over 6 jaar al je verpakkingen terugkomen? Een ongeloofwaardig en ook onhaalbaar verhaal met de volgende zwakke onderbouwing: “Wij zijn een groot bedrijf en hierbij hoort ook een grote verantwoordelijkheid. Wij werken samen met alle partijen in de keten om zoveel mogelijk verpakkingen op de juiste manier in te zamelen, en te verwerken tot nieuwe verpakkingen. De consument is een belangrijke schakel om deze cirkel rond te kunnen maken. En daarom betrekken we de consument bij deze campagne.”

Op diezelfde site staat ook het volgende:”Het inzamelen van afval is een verantwoordelijkheid van verschillende partijen, zoals het verpakkend bedrijfsleven via het Afvalfonds, supermarkten, landelijke overheid en gemeentes.” Ik mis hier toch wel een belangrijke partij: Coca-Cola zelf! Dat die afbreekbare fles nog even op zich laat wachten, is nog wel te begrijpen. Maar het lijkt erop dat hier nog helemaal niet naar gekeken wordt en dat ook statiegeld op kleinere flessen wordt tegengehouden door de partij die diezelfde flessen produceert.

Ook als we verder lezen, is er vervolgens weinig nieuws te melden. Coca-Cola is vooral trots dat 95% van de grootverpakkingen en 70% van de kleinverpakkingen wordt gerecycled. Dus 6.000 ton aan plastic op jaarbasis wordt nog niet gerecycled, foei consument!
 

100% recyclen is geen haalbare oplossing

Als Coca-Cola daadwerkelijk een bijdrage wil leveren aan een vermindering van die plastic soup, waarom zijn er dan nog geen (concrete plannen voor) biologisch afbreekbare flessen? Dat is toch niet uit te leggen? Of misschien toch wel, want zo’n fles op de markt brengen kost natuurlijk enorm veel geld en Coca-Cola moet natuurlijk ook winst maken. Snap ik, is ook niks mis mee. Maar die winst was er in de afgelopen jaren echt wel. In 2018 een dikke 9,7 miljard. En voor wie denkt dat dit een uitschieter was: het was een groei van 10% ten opzichte van 2017 en de jaren ervoor ging het ook best lekker.

Kom op, Coca-Cola, jullie kunnen veel beter dan dit. Als je mij zonodig wilt vertellen dat ik moet recyclen, wordt het dan ook niet de hoogste tijd dat je de wereld gaat vertellen wanneer ik niet meer hoef te recyclen omdat jullie je eigen rotzooi opgeruimd hebben? Pas dan krijgt “always Coca-Cola” een nieuwe betekenis waarmee je voor de dag kunt komen.