How to become a strong brand?

From start up to scale-up and to how to become a strong brand?

In samenwerking met Nick Reineman van Startupboot, een organisatie die startups en scale-ups bij elkaar brengt in de vorm van events, organiseerde Martin and Lewis eerder deze maand een seminar. De insteek voor ons seminar bleek interessant onder de genodigden, want de 30 plekken waren in no time vergeven.

Naast een aantal volwassen organisaties werken wij ook voor scale-ups en de laatste maanden krijgen we steeds vaker de vraag of wij kunnen helpen bij de (her) positionering en re-branding van hun merk. Vaak merken scale-ups dat er aanscherpingen nodig zijn om de organisatie goed te kunnen uitbouwen en kunnen factoren als nieuwe financieringsrondes en de stap naar het buitenland ook redenen zijn om het eigen merk en de organisatie kritisch onder de loep te nemen. Ook komt het voor dat het product- of dienstenaanbod na verloop van tijd is veranderd om betere aansluiting te vinden met de markt.

Een aantal bedrijven ziet de toegevoegde waarde van een sterk merk en hoe dit kan bijdragen aan je businessdoelstellingen, anderen zijn juist benieuwd naar insights en tips om zo meer draagkracht te krijgen voor branding in de eigen organisatie.

 

In ons seminar hebben Sjoerd Goderie (merk strateeg) en Frank Schippers (creatief directeur) aan de hand van treffende ervaringen en voorbeelden het belang van een sterk merk besproken.

Enkele praktische tips die we hebben meegegeven:

 

Denk in ‘jobs to be done’ 

Wat we nog vaak zien is dat merken vooral denken vanuit hun eigen product- of dienstaanbod en minder bezig zijn met een benadering vanuit hun doelgroep. Waar zit een klant mee en hoe kun jij dit oplossen? Hoe sla je een brug tussen je eigen organisatie en de doelgroep waar je je op richt? En als je vanuit emotie nadenkt over ‘jobs to be done’ creëer dan verhalen in plaats van product features.

 

Bouw aan merkherkenbaarheid

Een merk reikt veel verder dan een logo, brand guidelines, tone-of-voice en een lijstje steekwoorden. Het kan zich ook uiten in gedrag, houding en het DNA van je bedrijf. Natuurlijk helpt een consistent gebruik in alle communicatie, online en offline, de merkherkenbaarheid maar als in de eigen organisatie onvoldoende duidelijk is waar het merk voor staat, dan is het lastig om dit eenduidig over te brengen aan anderen.

 

Hou van je klanten

Elk merk wil fans. Fans die je niet verlaten als de concurrent weer met een prijsactie komt. Om dit te bereiken, moet je hard werken. Niet alleen aan een goed product, maar ook aan emotionele en persoonlijke relaties. De waarde van kleine gebaren is hier belangrijk en het besef in de organisatie dat elk individu bezig moet zijn met doel.

Inspireer je werknemers

Je werknemers zijn je allerbeste merkambassadeurs die met grote liefde over je merk en product kunnen praten. Geef ze de ruimte om dit op hun eigen manier uit te dragen en zij kunnen de HERO’s (Highly Empowered Resourceful Operatives) van je organisatie worden.

 

 

Probeer niet iedereen te pleasen

Een sterk merk bouwen gaat ook om keuzes maken. Maak bijvoorbeeld de vergelijking tussen merken en artiesten. Merken hebben namelijk niet het grootste aantal fans. Niet merken hoe wij die definiëren in ieder geval. Dat zijn namelijk de artiesten.

Denk aan supersterren als Lady Gaga, Justin Bieber en Katy Perry. Elke artiest heeft lovers en haters en daar zit vaak weinig tussen. Door de keuzes die ze maken, weten ze dat er altijd fans zullen zijn, maar dat er ook een groep is die niks met ze heeft. Als merk is dit ook iets om je goed te realiseren. Span je in voor de mensen die iets met je merk hebben en die het merk waarderen om wat het is. Bespaar tijd en geld in het bevrienden met mensen die niet bevriend willen zijn met jou.

 

Ons volgende seminar wordt op 21 november gehouden in de A’DAM Toren. Ook hier zal ‘groei’ een centrale rol spelen. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Lennart (06-10175359)!