Goudjakhals gespot! Of toch niet?

fake news goudjakhals ruurlo laatzenietbijten campagne careplus gemaakt door Martin and Lewis Amsterdam

Een campagne starten door iedereen en zijn moeder voor de gek te houden, dat doe je niet zomaar. Tegen de Telegraaf, het Algemeen Dagblad, Omroep Brabant, Dumpert, de Gelderlander, Wereld Natuurfonds, Stichting Wolven in Nederland en al die anderen zeggen we soort van sorry, maar het was voor een goede zaak. Want hoe vraag je aandacht voor een bijna onzichtbaar diertje dat slechts een paar milimeter groot is en daadwerkelijk gevaarlijk is voor de mens? Door in te spelen op wat mensen dènken dat gevaarlijk is.

Bij gevaarlijke dieren denken mensen in Nederland al snel aan een haai, een wolf of, in dit geval dus, een zeldzame goudjakhals. Deze dieren zijn juist ongevaarlijk en schuw en de kans dat je door een wolf of een jakhals wordt gebeten is dan ook te verwaarlozen. Hoe anders is dit met de teek, die elk jaar zorgt voor ruim 1,2 miljoen beten alleen al in Nederland! Teken kunnen met hun beet de ziekte van Lyme overbrengen of hersenvliesontsteking veroorzaken en zijn dus daadwerkelijk gevaarlijk.

Ons fake news filmpje van een goudjakhals bij Ruurlo haalde de landelijke pers mede doordat BN’er en social media influencer Nicolette van Dam het filmpje op haar Instagram plaatste. Nadat het filmpje vol in de pers was geweest, was het natuurlijk ook aan Nicolette om als eerste te melden dat het om een fake news bericht ging. Dit werd direct gevolgd door een persbericht vanuit Care Plus en publicaties op eigen kanalen en daarmee werd de campagne “laat ze niet bijten” gestart.


Een shot daadwerkelijk gedraaid bij Ruurlo, met daarbij een kort maar knap stukje compositing van een stock-goudjakhals tot op de grassprietjes nauwkeurig. Daar overheen kleurcorrectie en toegevoegde bewegingen en inzoomen van de ‘iphone-filmer’. Wat lokale bosgeluiden mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Als niemand het ziet, dan is het vakwerk.

De, in samenwerking met het mediabureau, ontwikkelde campagne wordt ondersteund door online banners, een quiz op Facebook, radio en een abri-campagne in de gebieden waar teken het meest voorkomen, maar de waarde van de free publicity was in deze campagne uiteraard vele malen hoger dan de paid media. Het filmpje is inmiddels ruim 300.000 keer bekeken.

Natuurlijk wakkerde deze campagne ook weer de discussie aan over fake news, maar laten we eerlijk zijn: fake news is zo oud als de weg naar Rome en zal ook nooit verdwijnen.

Het succes van deze campagne is een typisch geval van een goed en creatief idee gecombineerd met een sterke productie. Hierbij was een gezonde dosis lef van onze klant Care Plus een derde belangrijke factor, waarvoor hulde. En vanaf nu: allemaal insmeren en laat je niet bijten!