Crisistijd brengt het mooiste in mensen en merken naar boven, maar ook het lelijkste. Naast de fantastische initiatieven van mensen en merken die dicht bij zichzelf blijven en daarmee op een geloofwaardige manier hulp bieden en meeleven, heb je ook  de mensen en merken die het nodig vinden een ander in het gezicht te spugen. Sommige mensen letterlijk en bij die merken dus figuurlijk. 

Je klanten in het gezicht spugen

Wanneer jij vanaf je scooter of al hardlopend het nodig vindt iemand in zijn gezicht te spugen dan ben je gewoon een enorme weggooier, crisis of niet. Merken kunnen er in dit opzicht ook wat van, maar dan figuurlijk.

Van die partijen die het hele jaar zo goedkoop mogelijk op de koopknop lopen te (d)rammen en nu jou in deze onzekere tijden zo enorm goed snappen en je een hart onder de riem willen steken. Totaal ongeloofwaardig en ik vind het zelfs beledigend! Goedkoop scoren, noemen we dat. In zo’n geval kun je het beter laten om te pretenderen dat je ergens voor staat en gewoon doorgaan met het rammen op die knop. Dan ben je in ieder geval wel eerlijk. Nog steeds irritant, maar eerlijk.

De merken die wel hun purpose, inmiddels bijna net zo’n uitgehold begrip als passie, maar het moet maar even, goed in hun DNA hebben zitten, hebben geen enkele moeite om dit op een geloofwaardige manier te laten zien. Dat geeft ze straatlengtes voorsprong op de opportunistische roeptoeters die een crisis aangrijpen om nu opeens ook enorm betrokken en maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. Daar is na het herstel, wanneer we gewoon weer in de file staan, niks meer van over, let maar op.

De strijd van Care Plus

In het licht van deze crisis wil ik toch even kort stilstaan bij merken die dit wel oprecht en zonder bijbedoelingen doen, Daar applausideren wij voor en elke merk dat zich hierin herkent: deze is voor jullie: 👏

Dat betekent ook een applausje voor onze klant Care Plus. Zij hebben het tot hun visie, missie, purpose, strijd en passie gemaakt om malaria deze wereld uit te krijgen. Stapje voor stapje want malaria is een wereldwijd en hardnekkig probleem. En ook in crisistijd wordt de focus hierop niet uit het oog verloren, hoe verleidelijk het ook is om dit op de achtergrond te zetten nu de roep om hand gels en andere beschermende middelen zo enorm hoog is.

Dat doet het team er ‘gewoon’  bij. Daar hoeven ze geen applaus voor en daar gaan ze niet mee op televisie. Soms wordt je purpose nog sterker door iets niet te vertellen en het gewoon te doen. Dan schrijft een ander er wellicht een keer wat over, dat is al meteen een stuk geloofwaardiger, zelfs als het je eigen bureau is.