GEEN MARKETING GELEUTER, WEL KRITISCHE VRAGEN.

 

Hoe wij werken.

Marketingbureau in Amsterdam: Martin and Lewis

Hoi, wij zijn Martin and Lewis (2013). Een marketingbureau aan de Bloemgracht, een van de mooiste grachten in Amsterdam. Zo staan we in ieder geval geregistreerd, lekker eenvoudig en herkenbaar.

En dan begint het natuurlijk meteen te knagen: zijn we eigenlijk wel een marketingbureau of zijn we een activatiebureau? Of past ‘digital agency’ beter bij ons omdat we al zoveel kennis en ervaring over online hebben? En wat te denken van ‘boutique agency’ om vooral maar duidelijk te maken dat we niet zijn zoals de grote internationale bureaus, maar klein en flexibel met weinig overhead. Maar echt klein zijn we ook weer niet want we hebben wel een enorm netwerk aan specialisten om ons heen. Nog ergens iets met “network” erbij stoppen misschien? We lijken verdorie wel een klant!

Alles in een keer willen vertellen. Dat.gaat.dus.niet. Met het werk dat wij doen is het dan ook onze taak om keuzes te maken. Het plat te slaan, eenvoudig te maken, binnenstebuiten te keren, ervoor te knokken en er vooral voor te zorgen dat een merk een beetje menselijk overkomt. Dan zijn we op ons best. Een klant noemde ons laatst trouwens gewoon zijn reclamebureau, mag ook wel, toch? Of hadden we daar wat van moeten zeggen?

 

Ook merken hebben last van FOMO

Alle likes op een stokje, we zijn echt geen schizofreen team van creatieven en marketeers. We weten heel goed wie we zijn en wat het bestaansrecht van Martin and Lewis is. Het wil alleen niet zeggen dat dit altijd past in de traditionele benamingen die gehanteerd worden. Dus voor nu houden wij het bij marketingbureau, kunnen we daarbij gewoon vertellen wie we zijn en wat we doen. Waar we voor staan, waar we in geloven.
 
Dat is tegenwoordig voor een merk ook al niet makkelijk meer: ergens voor (durven) staan. En dan bedoelen we niet de ene maand dit en de andere maand dat. Maar echt ergens voor staan. Met alle innovaties en hypes heerst er ook bij merken de FOMO, zoek die maar even op. En daar schuilt een gevaar want een goed merk begint bij een sterk DNA wat zowel intern als extern zijn werk doet, alle hypes kan weerstaan en passende innovaties kan omarmen. Het grote idee achter het merk dat alles bij elkaar houdt en het kloppend hart is van alles wat je doet. Dat niet kopieerbare DNA wat ervoor zorgt dat iemand iets met een merk heeft. Waardoor je werknemers bij jou werken, consumenten jouw merken kopen, je partners het liefst met jou werken en je investeerders in jouw bedrijf investeren.

 

Waarom Martin and Lewis?

Het samenstellen van een goed team zodat iedereen zich kan ontplooien zoals hij of zij wil. Dat is iets waar we bij Martin and Lewis veel waarde aan hechten en aandacht voor hebben. Zo bouw je aan een team dat met veel enthousiasme met elkaar werkt. Dit merken we niet alleen zelf, maar onze klanten en toeleveranciers merken dat ook. Dit betekent ook tot het gaatje gaan, altijd een oplossing willen vinden, kritisch zijn, goede feestjes vieren, maar ook durven zeggen hoe het is.

Durven zeggen dat er soms echt wat meer lef nodig is aan klantzijde.

Dat een goed idee tijd vraagt, denkwerk vereist, bloed, zweet en tranen kost. Maar vooral tijd. Dus wacht niet te lang als het echt goed moet.

Dat “ik weet het niet” een heel volwassen antwoord is.

Dat met de hele afdeling een idee of design beoordelen van iemand die echt wel weet wat hij of zij doet, het werk niet beter maakt.

Dat copywriting echt een vak is en meer is dan goed zijn in grammatica en spelling.

En soms ook durven zeggen dat er geen match is en een merk bij een andere partij beter af is.
 

Waarde maken voor klanten

Bij Martin and Lewis ligt de nadruk op het creëren van waarde voor klanten. Om dit te kunnen doen kijken we verder dan de marketingdoelstellingen en geloven we heilig in eenvoud en begrijpbaarheid. Dat er meer kanalen dan ooit zijn om mee te communiceren, wil niet zeggen dat die ook allemaal maar ingezet moeten worden. In de volledig dichtgeslibde mediakanalen waar consument steeds meer controle kunnen nemen over hun mediaconsumptie, zul je echt met iets goeds moeten komen. Iets onderscheidends. Iets waar alleen jouw merk voor kan kiezen omdat het past. Omdat het klopt. Dit begint bij goed weten wie je zelf bent, keuzes te maken en ergens voor te staan.

De creativiteit waarmee we werken aan die waarde voor klanten, wordt gevoed met feiten en data om zo een goed fundament te leggen waar op gebouwd kan worden.
 

Ook performance based werken

In 2013 was performance based werken met klanten de droom, dit bleek echter nog wat aan de vroege kant. Maar we zijn zes jaar verder en Martin and Lewis heeft inmiddels klanten waar daadwerkelijk performance based voor gewerkt wordt. Deze manier vereist vertrouwen en transparantie van alle betrokkenen en zorgt voor een zeer hechte en gelijkwaardige manier van samenwerken met een duidelijk gemeenschappelijk doel voor ogen waar iedereen van profiteert.
 

Geen marketing geleuter, wel kritische vragen

Geïnteresseerd in wat we allemaal uitspoken in ons creatieve grachtenpandje aan de Bloemgracht in Amsterdam? Wil je stappen maken met je merk zonder adviesrapporten en onnodig marketing geleuter? Je doelgroepen bereiken met creatieve communicatie die ook daadwerkelijk iets doet dat verder gaat dan een like op Facebook of een bezoek aan je website? Bel ons, mail ons, kom langs en wie weet is dat het begin van iets moois. Het begint met een klik.