Masterclass ‘data en creativiteit’ in de A’dam toren

masterclass data en creativiteit Martin and Lewis A'dam toren

Een volle toren tijdens onze masterclass ‘data en creativiteit’. Ondanks het slechte weer was de opkomst uitstekend en om kwart voor zes trapte Frank af met een kort welkomstwoord om vervolgens het woord te geven aan gastspreker Brian Farley. Brian is de eerste honkbalcoach die erin slaagde om een Europees land naar de WK-titel te leiden: in 2011 werd Nederland onder zijn bezielende leiding wereldkampioen en versloeg daarmee grootheden als Cuba en de Verenigde Staten. Uiteraard zou dit nooit gelukt zijn zonder ijzersterk teamwork, rotsvast geloof in eigen kunnen en ruimte voor individueel talent. Maar ook data speelde een grote rol om tot deze ongelofelijke prestatie te komen. Ook in de wereld van de sport is de digitale transformatie in volle gang en geeft data een solidere basis om op te bouwen dan onderbuikgevoel en individuele interpretaties van de werkelijkheid.

 

Frank maakte vervolgens een brug naar marketing en waarom het voor elke organisatie niet de vraag is óf ze digital first moeten gaan denken en doen, maar eerder waarom ze daar nog niet mee begonnen zijn. De veranderingen in de afgelopen 15 jaar zijn enorm geweest en geven een aardig beeld van wat we de komende jaren nog mogen verwachten. Martin and Lewis is ervan overtuigd dat de combinatie van (eigen gecentraliseerde) data en creativiteit elke organisatie gaat helpen bij het veranderen en ‘digital first’ denken en doen. Aan de hand van een case werd vervolgens verteld hoe Martin and Lewis bedrijven helpt, zonder te verzanden in grote rapporten en lange adviestrajecten. Ook hier speelt creativiteit een belangrijke rol.

 

Eigen gecentraliseerde data draagt direct bij aan de waarde van je merk

Veel merken worstelen met het data-vraagstuk. Natuurlijk draait er Analytics op de site en wordt er bij het versturen van een nieuwsbrief gekeken hoeveel mensen er in- en uitschrijven. Maar hoe goed zijn die klantrelaties nu eigenlijk en hoe zorg je ervoor dat je al deze relaties kunt verstevigen en zelfs verdiepen? Weet je de koopfrequentie van je klanten, zowel online als offline? heb je ambassadeurs en zo ja, weet je wie dit zijn? Zolang je als merk niet bezig bent met het centraliseren van je klantdata, blijft dit een lastig verhaal en blijven de vragen als “wat levert social media me eigenlijk op” altijd bestaan. En nu we het toch over verhalen hebben? Wat vertel je al die klantrelaties en hoe maak je jouw content ‘engaging’? Hoe meer en hoe beter je bouwt aan de relaties met je klanten, hoe gerichter je ze kunt bereiken via je eigen (owned) kanalen en hoe minder ‘waste’ je hebt met je paid inspanningen.

 

 

De kracht van creativiteit

Veel merken hebben meer data beschikbaar dan ze denken en hebben ook een overvloed aan content. De vraag is vaak wat ermee te doen? Ook hier geldt dat als je ergens goed in wilt worden, je het vooral moet gaan doen. Dit betekent dus in kaart brengen wat je weet, experimenteren, meten en leren. Hierbij speelt creativiteit een grote rol omdat je als merk niet de enige bent die probeert klanten te verkrijgen en te behouden. Creativiteit zorgt ervoor dat je je onderscheidt van je concurrenten en dit doe je het best op basis van jouw niet kopieerbare onderscheidend vermogen.

 

De combinatie van “data en creativiteit” helpt elke organisatie om digital first te denken en te doen.

De 10 belangrijkste punten uit onze Masterclass “data en creativiteit”:

  1. Begin vandaag nog met ‘digital first’ denken en doen.
  2. Werk aan gecentraliseerde eigen klantdata, hiermee werk je direct aan de waarde van je merk.
  3. Stel reëele doelen (op basis van data).
  4. Experimenteer en leer op basis van diezelfde data.
  5. Doe het stap voor stap zodat je goed kunt meten.
  6. Geef verandering (meer) tijd, het heeft impact op de hele organisatie.
  7. Betrek het hele team en zorg dat iedereen weet waarom je merk transformeert.
  8. Denk minder in campagnes en meer in het bouwen en onderhouden van relaties.
  9. Stimuleer creativiteit.
  10. Vier succes(jes)!

Meer weten over hoe wij merken helpen groeien met de combinatie van creativiteit en data? Neem contact op met Frank, Marco of Peter.