Gisteren bezochten we met het hele Martin and Lewis team het boutique museum Moco in Amsterdam. Het werkt altijd inspirerend om – in dit geval vanuit kunst – op een hele andere manier naar creativiteit te kijken. Werken van Banksy, Warhol maar ook Hirst, Lichtenstein Basquiat en Arsham zetten ons aan het denken en geven ons andere inzichten. Ze inspireren ons in andere manieren van communiceren die we ook zouden kunnen toepassen in ons eigen werk.

Daarom zijn dit soort bezoeken zo ontzettend waardevol. Krachtig om te zien hoe je, als je helemaal terug gaat naar de essentie, met 12 verschillende stippen de iconische Mickey Mouse van Walt Disney kan creëren (Hirst). Maar ook stevige (politieke) statements kan maken met maar één afbeelding en zonder tekst (Banksy).

Als ik dit vergelijk met de gesprekken die wij regelmatig voeren met merken over de enorme berg informatie die ze in een campagne uiting willen proppen, dan zouden dit soort voorbeelden ook kunnen helpen in de discussie om het eens met veel minder of zelfs geen tekst te communiceren.

Want ook deze kunstenaars zijn inmiddels internationale merken geworden, met een heel eigen stijl en manier van communiceren. Wat er namelijk zo goed aan is, is dat ze onderwerpen ter discussie stellen, statements maken, kritisch naar zichzelf kijken, maar bovenal het lef hebben om iets te doen wat anderen niet doen en zich daarmee ook kwetsbaar durven op te stellen.

Dat mis ik nog weleens bij merken, lef hebben om iets anders te doen, niet om het anders doen, maar meer omdat het klopt met wie je bent en waar je voor staat. En bij iets doen wat nog niet gedaan is, hoort ook de acceptatie dat je niet weet wat het gaat opleveren. Echter is doen wat je altijd al deed, meestal niet genoeg (meer).

Daarom schakel je een bureau in.
Laat je verrassen en ga er samen voor!